Historik Monark




Svenska cykelfabrikens lokaler Varberg 1930


Svenska Cykeldepoten 1908-1925, Svenska Cykelfabriken 1925-1934, Svenska Cykelfabriken Monark 1934. 1937 Köptes Värnano Gummifabrik och Tobobruk.

Svenska Cykeldepoten markndsförde sin första s.k. Motorcykel 1913 under namnet Sleipner. (Motor 3 Hk) Det var i stort sett en herrcykel med en förstärkt ram, cykelpedaler med kedjedrift och remdrift till bakhjulet från den lilla motorn som monterats nere i ramen framför pedalstället. På senare modeller kunde man få Armstrongs treväxlade baknav samt frikoppling.

1916
fanns fyra olika modeller, Modell 1. Var lik 1913 års modell behövde inte registreras eftersom den vägde under 50 kg, modellerna 2, 3 och 4 var kraftigare byggda och mer liknande riktiga motorcyklar. De var tyngre och måste registreras som mc.

1919
kom nästa motordrivna cykel ESSE, med en EBE-motor. EBE-ESSE-motorerna var encylindriga fyrtaktare på 2 hk. Cylindervolym 184 och marchfart 30-40 km/tim. Toppfart 60 km/tim. Skattefri, körkortsfri pris komplett 600 kr.

Tillverkning av motordrivna cyklar fortsatte med import från såväl amerikanska Cleveland som engelska Monarch. Svenska Cykelfabrikens första riktiga motorcykel-konstruktion kom 1927 utrustad med en 172 cc motor från EBE-verken och för första gången använde man varumärket Monark i sin produktion.Monark motorcykel Nr 1. Sport, 1928 pris utan belysning per extra kontant kr 650. På avbetalning 250 kr kontant och därefter 40 kr per månad. Prima engelsk växellåda med 3 växlar. Helt kedjedriven.

Bild: Märkning på svänghjulet på en EBE-motor. Foto SE.Delér

1928
kom ytterligare två modeller från Varberg. En 250cc och en 350cc utrustade med sidventilsmotorer från Blackburne.

1929
kom Monarks fjärde modell 500cc med topp och sidventilsmotorer från Blackburne som i standardversion hade max 13hk och i sin sportversion lämnade max 22hkr. Sportmodellen kostade 1250 kr.

1930
hade Monark 14 olika typer av motorcyklar i produktion. Mellan 1931-32 sjönk försäljningen av tyngre motorcyklar och Monark inriktade sig på tillverkning av billiga lättviktare.

1932
presenterades en herrvelociped med Sachs 74cc motor av tvåtaktstyp samt en herrvelociped utrustad med en 60 cc ILO- motor som var placerad på pakethållaren och hade en liggande cylinder.


Bild:Monark lättviktare 1934 med 80 cc ILO-motor. Foto SE.Delér

1933
Kom Monark med en kraftig herrvelociped som hade en ILO 80 cc motor och tvåväxlad låda. Så sent som i 1938 års katalog försökte man bli av med tunga motorcyklar som ännu fanns kvar vid fabriken sedan början av 30-talet.Lättviktsmotorcyklarna blev storsäljare från Monark under de sista åren av 33-talet och sedan skulle det dröja till 1942 då samarbetet med Husqvarna och Albin motor gjorde att Monark började leverera armémotorcyklar m/42.

Efter andra världskrigets slut ville Monark komma igång med mc-tillverkning så fort som möjligt. Samtidigt som det varit en styrka att inte behöva bekymra sig om lönsamheten vid tillverkning av motorer, motorer och det skulle dröja ända till 1948 innan man lyckades komma över 52 st 125 cc motorer från engelska BSA. Det räckte till en motorcykel för varje Monarkfilial i landet.

1948
års modell kallades M70 och såg i stort sett likadan ut som 1939 års modeller med ILO-motorer. Den tillfälliga nackdelen med att inte ha någon egen motortillverkning, blev emellertid snart en stor fördel för Monark.

1949
fick Monark 128 cc motorer från J. Benson i Eskilstuna, 118 kubikare från Husqvarna och 125 kubikare från tjeckiska CZ. Fördelen med att inte vara låst av egen motortillverkning gjorde att Monark snabbt kunde byta modeller och 1951-52 var Monark landets största tillverkare av motorcyklar.

Kärt barn har många namn
Monarks motorcyklar har tillverkats under många olika namn beroende på vilken försäljningskanal man använde. Motorcyklar med namnet Monark såldes i Monarkaffärerna medan lanthandlarna kunde sälja samma cykel under namnet Maraton. Hos ICA-handlarna hette cyklarna Vimpeln, Speed. Monarks motorcyklar såldes även med namn som Centrum, Vano, Wici, Stanley, Erlan, Tempus osv.

1950
hade Monark fyra olika lätta motorcykel - modeller i produktion och presenterade en femte modell M 300, som registrerades som tung mc utrustad med en150 cc CZ-motor. Därefter följde M405 med en 4-växlad 175 cc ILO-motor och 1952 kom en 250-modell som enligt fabriken hade allt man kan begära. Styrbroms, stöldlås, instrumentbräda i strålkastaren, uppfällbar bakskärm samt duplexram.

Modell 500
var ankaret i modellutbudet och hade en 250 cc ILO-motor på 11,5 hk. Kunderna skickade tackbrev där de berättade om semesterresor till södra Europa och Afrika utan problem och 1953 besteg två mc-förare Kebnekajse genom att köra Blue Fighters upp till toppen. Inte dåligt av små cyklar som bara hade 150 cc motorer.

1952vann Monark fabriken fem guldmedaljer av sex möjliga under "sexdagars". Samma år vann Monark Sjuhäradstrofén och dubbelseger i A - juniorklassen i Novemberkåsan.

1953 van Monark 250-klassen i sex-dagars samt seniorklassen i Novemberkåsan genom sin nye fabriksförare Ove Lundell som körde en Blue Arrow. Resultatet blev att svenska armén köpte en militär version av Blue Arrow som för ändamålet tillverkade två olika modeller.

1954 skulle bli ett ännu större tävlingsår för Monark genom att vinna åtta individuella guldmedaljer av åtta möjliga i internationella Six-Days plus en nionde guldmedalj till fabrikslaget. Världsbäst. En Blue Arrow hade i standardversion 15,1 hk i den 2-cylindriga tvåtaktsmotorn på 250 cc. Vikten var 150 kg med full tank och priset på gatan 2685 kr.


Monark M 88 B
Blue Fighter
kom 1953 och blev genast en succé hos ungdomar som var mellan 16-18 år och bara fick köra lätt motorcykel. Blue Fightern hörde till lägsta körkortsförsäkrings- och skatteklassen och motorn var en 9 hk ILO-maskin på 150 cc.

Modellen följdes sedan av Blue Topfighter M89 och M90 innan Monark presenterade Blue Stinget. Monarks svar på Husqvarnas Guldpil. Båda var på 200 cc men vägde fortfarande under 75 kg. Från myndigheternas sida tyckte man emellertid att viktbesparingen gick ut över trafiksäkerheten i form av klena ramar, små bromstrummor och att de var för snabba för 16-åringarna. Man kom därför överens med HVA och Monark om att lägga ner tillverkningen 1958.

Bild:Blue Topfighter M89

Motorcyklarnas storhetstid var i 1950-talets Sverige, då enbart Monark tillverkade mer än 30 000 motorcyklar i Varberg och dessutom mer än 5 000 vid sin fabrik i Brasilien. Birger Svenssons son disponent Lennart Warborn - han var ju född i Varberg - var den som drev på tävlings verksamheten och sponsrade även Varg-Olle Nygrens 1 000 meters maskin 1955 som byggdes av ingenjör Gunnar Hagström tillsammans med gamle isracingmästaren Tord Larsson. Motorn var en HRM - Hagström Racing Motor -. Hagström byggde också en ny motorkrossmaskin för Monark sammansatt av olika fabrikat.

Monark satsade på produktion av en ny mc-modell för armén och presenterade armémotorcykel typ 962 under 1961. Det var en cykel med Java 350 cc 2-cylindrif tvåtaktsmotor med en effekt på 20 hkr. Tillverkningen av civila motorcyklar hade under några år upphört, men 1967 började man skissa på en lätt motorcykel med utgångspunkt Från Monark sportmoped där man ökade slagvolymen från 50 till 80 cc.

1970 kom den nya lagen som sa att det var 125 cc istället för vikten 75 kg som gälla beträffande lätta motorcyklar. Monark skaffade sig som vanligt fin reklam genom stora tävlingsframgångar i 125 cc-klasserna och var svensk mästare i motorcross, eller Enduro som det nu kallades, åren 1969-75. Monarkförarna körde nu otrimmade Sachs 1251/6D-gs motorer med gummiupphängda förgasare och en effekt av 19 hk.

I början av 70-talet utvecklade även Monark maskiner tillsammans med schweizaren Rudi Kurth och till Swedish TT 1973 hade man satsat mycken möda och mycket pengar på en ny roadracing maskin i 500-klassen Cykeln var extremt låg och vägde endast 95 kg. Monark sidovagns-roadracing maskin var utrustad med en 3-cylindrig vattenkyld 500 cc 2-takts motorer. Men fiaskot vid Swedish TT gjorde att Rudi Kurth avbröt satsningen på 500-klassen och istället arbetade vidare med nya lätta motorer från Morini. Standardmodellen Hette 125 TS och utvecklade 15 hk vi 7800 varv.

I mitten av 70-talet slutade Monark tillverka motorcyklar och tillverkar idag endast trampcyklar inom MCB-koncernen. Denna koncern bildades 1960 då Monark köpte Nymanbolagen i Uppsala med rätten till varumärkena Cresent och Apollo och 1961 övertog MCB även Husqvarnas cykeltillverkning.


Källa: Svensk Motorcykel Historia av Gert Ekström Publisher/Förlag:Winbergs förlag AB Hudiksvall ISBN 91-87004-14-3